22 Ağustos 2011 Pazartesi

ŞİŞLİ LİSESİ

Proje Yeri :
İstanbul- Türkiye

Proje Tarihi:
2011 İstanbul

İşveren :
MEB Şişli Lisesi Ulusal Mimari Proje Yarışması

Proje Ekibi :
D-Lab Architects

Danışmanlar :
Zafer Akdemir                     Yard Doç. Dr. Mimar (YTÜ)
Jacques Pochoy                    Architecte Urbaniste Dplg
Makine Mühendisliği               Tekfen İnşaat
İnşaat   Mühendisliği             Tekfen İnşaat
Elektrik Mühendisliği             Tekfen İnşaat
Peyzaj Mimarlığı                  Artıexi


 







Taksim, Mediciyeköy, Beşiktaş gibi önemli merkezi transfer noktaları arasında konumlanan Şişli, emsalin, gayrimenkul bedellerinin ve yapılaşmanın çok yoğun olduğu bir semttir.
Bu durum; Şişli’yi, halkın toplu aktiviteler gerçekleştirebileceği ve boş zamanlarında birlikte keyifli vakit geçireceği açık alanların sayısı yok denilecek kadar az olduğu bir semt haline getirmiştir.
Şişli Lisesi projesi, bir “sosyal donatı” projesinin “kamusal alan uzantısı” oluşu prensibi kabul edilerek; bir kentsel açıklık altında, lise programının günlük kullanımları ile eş zamanlı kamusal kullanımlara izin veren bir bina olarak tasarlanmıştır.

Bu doğrultuda, binanın üstünde konumlanan kentsel açıklık, proje alanına komşu olan ve çevre ile iletişim içinde olan diğer ölçeklerle boyutsal ilişkiler kuran yumuşak ve sert zemin ilişkileri ile çözümlenmiştir.

Arazinin mevcut durumu; halihazırda bulunan binanın destek birimleri için yapılan teraslamalar nedeniyle öngörülen kentsel açıklığa fiziksel olarak ulaşımı sınırlamaktadır. Hazırlanan projede, bu alanın kent yaşantısına dahil edilebilmesi için,
eğim çizgileri kaldırım kotları referans alınarak bağlanmıştır. Ortaya çıkan dikdörtgenler prizması yüzeyler, çeşitli üçgenlere bölünerek strüktürel sistematizasyon sağlanmış ve geometrik sürekliliği sayesinde  farklı ölçeklerdeki aktivitelerin örgütlenmelerine izin veren oblik yüzeyler semt yaşantısına sunulmuştur.

Tasarlanan yapı ve kentsel açıklığın, proje alanının  güneybatısında konumlanan Şişli İlkokulu ve kuzeybatısında konumlanması (imar planında) öngörülmüş olan Kütüphane ile ilişkisi, bu üç donatının bağlantısını sağlayan bir sert zemin ile sağlanmıştır.
Bununla birlikte, projenin doğusunda konumlanan kavşak noktası ise semt sakinlerinin de faydalanabildiği kütüphane ve spor salonu girişleri ile desteklenmiştir.

MİMARİ ÖLÇEK

Tasarlanan lisenin, günümüz eğitim sisteminin en önemli gerekliliklerinden olan hayal gücünün sağlıklı gelişimi ve eleştirel düşünebilen bireylerin yetiştirilebilmesi prensibini desteklemesi öngörülmüştür. Bu nedenle, projede tasarlanan açık ve kapalı  toplanma alanlarının ölçek çeşitliliği ile her noktada da farklılaşan perspektif, ışık oyunları yaratılması, Şişli Lisesi için hazırlanan projede birincil öneme sahip tasarım kararı olmuştur.
Ana teneffüs holündeki görsel süreklilik ve proje alanının topografik yapısı sayesinde içe dönük olmayan  iç bahçelerle;  gerek okulun kendi içinde, gerek okulun üstünde konumlanan kamuya açık alanlarla görsel ilişki sağlamaktadır. Bu durumun, öğrencilerin hem okul genelinde, hem de dışında; çevreleriyle iletişim içinde olabilmelerini sağlamış ve topluluk içinde ortak hareket etme yetisinin gelişimine destek olacağı düşünülmüştür.



Teknik Boyut

Yakın çevrenin topografik yapısı göz önünde bulundurulduğunda Proje alanını kuzeyinde  konumlanan ve bu alanı kısmen içine alan  vadi, yapılaşma zorluğuna neden olan eğimi nedeniyle bölgedeki yeşil alan sürekliliği sağlanabilecek ender noktalardandır.
Bu nedenle, proje alanının doğusunda konumlanan parçalı yarı aktif ve pasif yeşil alanların, yine proje alanının batısında konumlanan parçalı ve daha küçük ölçekli pasif yeşil alanlar arasında proje alanı sayesinde bir bağ kurulması; ekosistem bütünlüğü açısından önemli bir kriter olarak kabul edilmiştir.  
Ayrıca, tasarlanan yapının büyük bir bölümünün toprak altında konumlanmasının; ısı korunumu ve enerji tüketimi kontrolü açısından önemli bir kazanç sağlayacağı düşünülmüştür.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder